پربازدیدترین مطالب

بازاریابی محتوا

21 اسفند 1399

بازاریابی محتوا

19 اسفند 1399

بیشترین نظرات

بازاریابی محتوا

19 اسفند 1399

بازاریابی محتوا

21 اسفند 1399

چطور تولید محتوا انجام دهیم و آن را نشر دهیم

Webina

چهارشنبه 20 اسفند 1399

بازاریابی محتوا

چگونه محتوا تولید کنیم - چطور تولید محتوا انجام دهیم و آن را نشر دهیم

همانطور که پیشتر در مقاله دیجیتال مارکتینگ گفتیم که تولید محتوا یکی از راه های بازاریابی جاذبه‌‌ای و تقریبا راگان است، در این مقاله به این می‌‌پردازیم که چگونه محتوا تولید کنیم ؟

پیدا کردن ایده‌های جدید و جذاب برای تولید محتوا، یکی از چالش‌های بزرگ نویسندگان است. اگر شما به‌عنوان نویسنده بلاگ، قصد دارید هرروز برای وبلاگ خود یا دیگران مقاله بنویسید، لازم است که از ایده‌های جدیدی استفاده کنید. ایده جدید برای تولید محتوا بسیار مهم است. برای این کار شما باید روزانه تعداد زیادی عنوان، کلمه کلیدی و محتوای جدید تولید کنید که همه این‌ها نیازمند ایده اولیه مناسب است. 

در قدم اول باید مشخص کنید که درباره چه موضوعی لازم است تولید محتوا انجام شود. فرضاً شما وب‌سایت فروش آنلاین لباس‌دارید، برای تولید محتوا می‌توانید به وب‌سایت رقبا نگاهی داشته باشید تا بدانید چه نوع محتوایی برای وب‌سایت شما مناسب است. از وب‌سایت رقبا کپی‌برداری نکنید. سعی کنید درباره مطالبی که مربوط به مد و زیبایی است شروع به کارکنید. یا در خصوص محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید بنویسید. با نوشتن هر مقاله، ایده جدیدی به ذهنتان می‌آید که می‌توانید برای نوشتن مقاله‌های بعدی از آن استفاده کنید.

چگونه محتوا دیجیتالی تولید کنیم

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه بلاگرها یا ویلاگرها این است که محتوای خود را چه محتوای دیجیتالی و چه محتوای عادی مثل نوشتن یک کتاب را تهیه و تولید کنند که مخاطب پسند باشد و از آن لذت ببرد. در اینجا به شما آموزش می‌دهیم چطور محتوای خود را تولید و نگارش کنید.

در تولید محتوا ساده و خودمانی باشید

سادگی و خودمانی بودن در تولید محتوا بسیار اهمیت دارد. زمانی که شما یک جمله ساده ولی تأثیرگذار منتشر می‌کنید، مخاطب با درک راحت آن می‌تواند تا مدت‌ها آن محتوا را در ذهن خود نگه دارد.

یکی از کارهایی که کارشناس تولیدکننده محتوا باید انجام بدهد هرس کردن محتوا و حذف کلمات زائد است. یعنی محتوایی خلاصه و مفید بنویسد بطوریکه به مفهوم آن و درک مخاطب لطمه‌ای نزند و تأثیرگذار باشد.

در تولید محتوا غیرمنتظره عمل کنید

یکی از اصول تولید محتوای تأثیرگذار این است که باید دقیقاً مخالف انتظار مخاطب عمل کنیم و برخلاف انتظار و منطق مخاطب محتوا تولید کنیم. به‌طور مثال برای نشان دادن مضررات نوشابه اگر محتوایی متنی بنویسید و در پایان آن به نصیحت مخاطبین برای نخوردن نوشابه بپردازید، مؤثر نخواهد بود. بهتر است برای غیرمنتظره بودن از تصویری استفاده کنید که مضرات استفاده از آن را نشان دهد و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. ضمن اینکه حس اشتیاق و کنجکاوی را در مخاطب ایجاد کند.

در تولید محتوا باید معتبر باشید

وقتی‌ یک پزشک متخصص در تلویزیون در مورد روش‌های پیشگیری از بیماری صحبت می‌کند به‌احتمال‌زیاد مردم حرف او را قبول می‌کنند حتی اگر نادرست باشد. اما اگر یک فرد عادی در خصوص جدیدترین روش‌های پیشگیری از بیماری صحبت کند مردم به‌احتمال خیلی کم‌تری به حرف‌های او اعتماد می‌کنند حتی اگر ازلحاظ علمی هم درست بگوید.

قطعاً منطقی نیست که در مورد محتواهایی که به‌صورت روزانه تولید می‌کنیم، هرروز یک مرجع صلاحیت‌دار اعلام کنیم ولی برای اعتبار بخشیدن به محتوا باید از روشی استفاده کنیم که مخاطب این ایده یا محتوا را بیازماید و به نتیجه مطلوب برسد. بهتر است در برخی مطالب به ذکر اعداد و ارقام نتایج‌ها و آزمایش‌ها بپردازید تا مخاطبان با آن آشنا شوند. مخاطب را وادار کنید که ایده‌های شمارا اجرا کند و نتایجش را ببیند تا به شما ایمان بیاورد!

در تولید محتوا صریح و شفاف باشید

صریح و شفاف صحبت کردن تنها راهی است که می‌توانیم مطمئن شویم که محتوای ما برای همه مخاطبانمان معنی مشخصی دارد و همه از آن یک برداشت می‌کنند. پس حتماً توجه کنید که محتوای شما در چهارچوب قابل‌درک برای همه مخاطبان نوشته شود.

چطور محتوا را به‌دست مخاطبین برسانیم

اگر شما بهترین محصولات را داشته باشید یا بهترین خدمات را ارائه کنید تا زمانی که این محتوا در مقابل دید مخاطبین قرار نگیرد هیچ ارزشی ندارد. پس انتشار محتوا به‌اندازه تولید محتوا مهم است. وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی بهترین درگاه اشتراک‌گذاری محتوا هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید محصولات و خدمات خود را به مخاطبین نشان دهید. ابتدا لازم است با انواع محتوا آشنا شوید سپس در خصوص نقش محتوا در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

انواع روش‌‌های تولید محتوا

وقتی صحبت از محتواست اولین چیزی که در ذهن ما نقش می‌بندد، محتوای متنی است. آیا واقعاً همین‌طور است و منظور از تولید محتوا فقط محتوای متنی است؟ جواب این سؤال قطعاً خیر است. محتوا انواع مختلفی دارد و تنها به محتوای نوشتاری محدود نمی‌شود. محتوا به چهار دسته تصویر، ویدئو، صدا و متن تقسیم می‌شود.

محتوای متنی

در حال حاضر محتوای متنی توانسته بیشترین اعتماد مخاطبان را جلب کند. اگر محتوا با رعایت اصول محتوا نویسی نوشته شود در ذهن کاربران بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

محتوای صوتی

امروزه کاربران ترجیح می‌دهند در سریع‌ترین زمان ممکن، اطلاعات مفیدی را به دانش خود اضافه کنند. فرض کنید که درزمینه شبکه‌های اجتماعی یک متن چندصفحه‌ای دارید. در حالت عادی، مطالعه و خواندن این متن، حدود پانزده تا بیست دقیقه زمان نیاز دارد. حال اگر همان مفهوم را برایتان در قالب پادکست (فایل صوتی) در پنج دقیقه گنجانده باشند، شما کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟ قطعاً انتخاب شما پادکست است.

محتوای ویدئویی

تولید محتوای ویدئویی یکی از محبوب‌ترین روش‌های تولید محتوا برای مخاطبان است. محبوبیت محتوای ویدئویی روزبه‌روز در حال افزایش است و به‌ زودی شاهد این موضوع خواهیم بود که اکثر وب‌سایت‌ها از ویدئو به عنوان محتوای اصلی‌ استفاده کنند. محتوای ویدئویی آنقدر ارزشمند است که به زودی شاهد رتبه دهی گوگل به محتواهای ویدئویی خواهی بود و این محتواها حتی در اینستاگرام و یوتیوب هم ارزش بالایی دارند.

محتوای تصویری

استفاده از تصاویر جذاب در تولید محتوای تصویری بسیار حائز اهمیت است. چنانچه از تصاویر باکیفیت بالا با متن استفاده شود افراد تمایل بیشتری به خواندن مطلب موردنظر خواهند داشت. افرادی که قصد دارند محتوای تصویری مطلوبی تهیه کنند، بهتر است از تصاویر تکراری استفاده نکنند. 

تولید محتوا برای وب‌‌سایت

حتماً برایتان پیش‌آمده که موضوعی را در گوگل سرچ می‌کنید و بعدازآن با چند وب‌سایت روبه‌رو شوید. بعضی از این سایت‌ها عنوان‌های جذابی دارند و باعث می‌شوند شما بر روی آنها کلیک کرده و وارد وب‌سایت آنها شوید. اما بعدازاینکه به آن وب‌سایت وارد می‌شوید، با محتوایی ساده و حتی غیر مرتبط با موضوع دلخواهتان مواجه می‌شوید که ارزش زیادی ندارد. به‌این‌ترتیب چاره‌ای ندارید، جز اینکه از آن وب‌سایت خارج شوید و از دیگر وب‌سایت‌ها بازدید کنید.

شما می‌توانید با خلاقیت و انتخاب درست کلمات کلیدی، با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید و محتوایی بنویسید که علاوه بر روان بودن، در ذهن کاربران بماند و برای همه افراد قابل‌درک باشد. از نوشتن محتوای بسیار تخصصی خودداری کنید چون مخاطبین شما فقط افراد متخصص نیستند پس محتوایی قابل‌فهم و روان بنویسید. سعی کنید محتوای شما کامل و جذاب باشد تا کاربران به دیگر وب‌سایت‌ها رجوع نکنند، توجه داشته باشید که محتوای شما با عنوان آن مرتبط باشد و اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

خوانده شدن کامل محتوا توسط مخاطب علاوه بر اینکه نشان‌دهنده رضایت مخاطب از محتوای تولیدشده است، باعث افزایش زمان حضور کاربران در سایت شما می‌شود که تأثیر مثبتی بر روی سئوی سایت خواهد داشت. با استفاده از فوت‌وفن و راهکارهایی می‌توانید در تولید محتوا موفق‌تر باشید. برای نوشتن یک محتوای جذاب برای وب‌سایت به چند نکته توجه داشته باشید:

۱- اولین جمله، مهم‌ترین بخش محتوای شما است.

۲-  پاراگراف اول، تأثیرگذارترین قسمت محتوا است پس آن را با دقت آغاز کنید.

۳- سعی کنید با برقراری ارتباط با خواننده، به جذابیت متن خود بیفزایید.

۴- با تحریک حس کنجکاوی، مخاطبین را به خواندن کامل محتوا دعوت کنید.

۵- در تولید محتوا از اعداد و ارقام استفاده کنید.

۶- از کپی کردن محتوا از دیگر وب‌سایت‌ها اجتناب کنید.

۷- سعی کنید محتوا بدون غلط املایی با رعایت اصول نگارش نوشته و در وب‌سایت منتشر شود.

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام

در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی بسیار فراگیر شده‌اند و حذف محدودیت مکانی و زمانی، باعث شده تا کاربران بتوانند در هرکجای دنیا و در هرزمانی با افراد مختلف ارتباط برقرار کنند. شما باید برای حفظ این ارتباط به‌طور مداوم در شبکه‌های اجتماعی حضورداشته باشید و از تحلیل محتوای خود و رقبایتان غافل نشوید. یکی از اصول مهم در تولیدمحتوا برای شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای باارزش و باکیفیت است تا بتواند مخاطبان را درگیر کرده و تعامل ایجاد نماید. محتوای باارزش محتوایی است که لایک، ریتوییت، اشتراک‌گذاری و … دریافت کند.

محتوا در شبکه‌های اجتماعی هم به‌صورت تصویر و هم‌متن می‌باشد؛ اما ارسال محتوا به همراه تصویر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی که امروزه در میان کاربران بسیار پرطرفدار هستند می‌توان به اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک، توییتر، پین‌ترست، لینکدین، یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی اشاره نمود. اینستاگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب درآمد است که در کشور ما طرفداران بسیاری دارد

مزایای شبکه‌های اجتماعی

یکی از مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی این است که از طریق این ابزارها می‌توانید به‌راحتی مطالبی را مطرح کنید و بازخوردهای آن را مشاهده کنید. شبکه‌های اجتماعی در انتقال مفاهیم بازاریابی نیز نقش پررنگ و مؤثری را ایفا می‌کنند. چون کسب‌وکارهای مختلف از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به‌راحتی محصولات یا خدمات خود را معرفی کنند.

بدون هدف‌گذاری و تعیین برنامه مشخص، در هیچ کاری نمی‌توان نتیجه مطلوبی به‌دست آورد. شبکه‌های اجتماعی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و نیازمند استراتژی قوی هستند. برای کسب موفقیت در شبکه‌های اجتماعی باید رفتار، سلایق، علاقه‌مندی، جنسیت، تحصیلات و.. مخاطبان تحلیل و بررسی شود و پس‌ازآن به تولید محتوا بر اساس نیاز کاربران اقدام کنید.

انواع محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

محتواهای زیر بیشترین ارزش را در شبکه‌های اجتماعی دارند:

تولید محتوای اینفوگرافیک

تولید محتوای موشن اینفوگرافیک

تولید محتوای انیمیشن

پوستر های تبلیغاتی

تولید محتوا به صورت تیزر تبلیغاتی

تأثیر تولید محتوای خوب در جذب مشتری

تولید محتوا بر اساس نیاز کاربران هر شبکه اجتماعی، می‌تواند در انواع مختلفی انجام شود که شامل تولید محتوای متنی، اینفوگرافی، انیمیشن، ویدئو، اسلاید شو، پادکست و … است.

در حال حاضر فیلم‌های کوتاه، جذاب و انگیزشی می‌تواند تأثیر شگرفی در بازاریابی محتوایی شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. این‌گونه ویدئوها و یا تصاویر، ارائه‌دهنده ایده‌های خلاقانه‌ای هستند که می‌توانند تأثیر مثبتی در بازاریابی و جذب کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. پس از تأثیر این‌گونه موارد غافل نشوید.

محتوای جذاب می‌تواند مخاطبین و بازدیدکننده‌های زیادی را جذب کند. البته بازخورد مخاطبان نیز متفاوت می‌باشد. بهتر است که در ابتدای کار هزینه‌های مالی و زمانی که صرف تولید هر یک می‌شود را محاسبه کنید. بعدازآن، اقدامات انجام‌شده توسط رقیبانتان را تحلیل کنید و بازخورد محتوای تولیدی آنان را ازنظر معیارهای مختلفی مانند ترافیک تولیدشده، میزان اشتراک‌گذاری، نظرات و لینک‌های قرار داده‌شده موردبررسی قرار دهید.

چطور محتوای تولیدشده را پربازدید کنیم

در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای خوب تنها نیمی از راه است. ویژگی برتر این نوع محتوا، فراگیر شدن و دسترسی آسان به مخاطبان است. پس از ایجاد آن، باید به فکر انتشار آن باشید. انتشار محتوای موردنظر در رسانه‌های اجتماعی کار خیلی ساده و راحتی نیست و نیازمند تلاش است. پست‌های فیس‌بوک، توئیت‌ها، تصاویر و ویدئوهای اینستاگرام و پست‌های سایر شبکه‌های اجتماعی، انواع محتواهایی هستند که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شوند و می‌توانند دارای لینک، منشن (mention) و هشتک باشند. این محتواها به دلیل فراگیر بودن، موردتوجه کاربران زیادی قرار می‌گیرند.

برای اینکه محتوای تولیدشده شما بازدید خوبی داشته باشد، نکات زیر را مدنظر قرار دهید. با رعایت این نکات می‌توانید نتایج بهتری در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی به‌دست آورید.

۱- مطالبی بگذارید که ارزش به اشتراک‌گذاری زیادی دارند.

۲- باهدف و منظور مطلب بگذارید.

۳- سر تیترهای عالی و مهم انتخاب کنید.

۴- برای ارتقای قدرت کلیدواژه‌ها پست‌های طولانی و مفید بگذارید.

۵-   از تصاویر بزرگ‌ و باکیفیت‌ استفاده کنید.

۶- از گذاشتن تصاویر و پست‌های تکراری دوری‌کنید.

موفق و پیروز باشید;)

 

 

اشتراک گذاری :

برچسب ها:

طراحی وبسایت شیراز - تولیدمحتوا - بازاریابی محتوا
دیدگاه شما
دیدگاه ها